- Szczegóły

Projekt przewiduje rozszerzenie zwolnień podatkowych również na fundusze z państw spoza Unii Europejskiej, przy jednoczesnym wprowadzeniu zabezpieczeń ograniczających ryzyko nadużyć.
Polskie i unijne fundusze inwestycyjne a CIT
Obecnie polskie fundusze inwestycyjne i emerytalne korzystają ze zwolnienia z CIT, podobnie jak fundusze unijne spełniające porównywalne wymogi regulacyjne – działające na podstawie zezwolenia i podlegające nadzorowi właściwego organu. Dzięki temu, np. dywidendy wypłacane takim funduszom przez polskie spółki mogą być zwolnione z podatku u źródła (WHT).
TSUE: Zwolnienia także dla funduszy spoza UE
Trybunał Sprawiedliwości UE w kilku wyrokach (m.in. C-190/12 Emerging Markets i C-18/23 F S.A.) wskazał, że ograniczanie zwolnienia wyłącznie do funduszy z UE lub EOG narusza zasadę swobody przepływu kapitału, która obejmuje również relacje z państwami trzecimi.
Co więcej, TSUE uznał, że zwolnienie powinno dotyczyć także funduszy zarządzanych wewnętrznie, a nie tylko tych obsługiwanych przez zewnętrzne towarzystwa funduszy inwestycyjnych (TFI).
W odpowiedzi na to orzecznictwo Minister Finansów i Gospodarki zapowiedział rozszerzenie zwolnień również na zagraniczne fundusze emerytalne – zgodnie z kierunkiem, jaki wyznacza orzecznictwo Trybunału.
Co się zmieni w ustawie o CIT
Nowelizacja wprowadza szereg zmian mających na celu pełne dostosowanie polskiego systemu do prawa unijnego. Najważniejsze z nich to:
- Rozszerzenie zakresu zwolnienia – usunięcie ograniczenia, które wymagało, aby fundusz posiadał siedzibę w państwie UE lub EOG. Zwolnienie obejmie również fundusze z państw trzecich, pod warunkiem spełnienia wymogów w zakresie wymiany informacji podatkowych (CRS/FATCA).
- Ujęcie funduszy zarządzanych wewnętrznie – doprecyzowanie przepisów tak, by zwolnienie przysługiwało również funduszom posiadającym własny zarząd, działającym na podstawie zezwolenia organów nadzoru w kraju siedziby.
- Doprecyzowanie kryterium „siedziby lub zarządu” – zmiana brzmienia przepisów, która pozwoli objąć regulacją fundusze, których rezydencja podatkowa znajduje się w innym kraju niż formalna siedziba.
Zabezpieczenia przed nadużyciami
Rządowy projekt wprowadza także mechanizmy ochronne, mające zapobiegać wykorzystywaniu zwolnień w celach optymalizacji podatkowej. Wśród nich:
- wymóg automatycznej wymiany informacji podatkowych z państwami, w których fundusze mają siedzibę lub zarząd,
- obowiązek posiadania odpowiedniego zezwolenia na zarządzanie funduszem,
- możliwość odmowy zwolnienia w przypadku wykrycia tzw. struktur sztucznych lub nadużyć podatkowych (na podstawie art. 22c ustawy CIT).
Wejście w życie i dalsze kroki
Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Projekt trafił już do Sejmu, gdzie rozpocznie się etap prac legislacyjnych. Jak podkreśla Minister Finansów i Gospodarki, proponowane zmiany mają zapewnić zgodność polskiego systemu CIT z orzecznictwem TSUE, a jednocześnie chronić budżet państwa przed nadużyciami w międzynarodowych strukturach inwestycyjnych.